Miért van az, hogy a legjobb edzők maguk is jó fizikai állapotban vannak?

Az alábbi cikket Tim Baghurst, az oklahomai állami egyetem professzora írta, és érdekes, elgondolkodtató dologra hívja fel a figyelmet: milyen szerepet játszik egy sportoló életében az edzője fizikai állapota?

Amikor sportolókkal vagy a saját tanítványaimmal beszélgetek, gyakran hallom ugyanazt a történetet: “egyszer volt egy edzőm, aki futtatta velünk a köröket, de az látszott rajta, hogy ő nem tudta volna megtenni ugyanazt, amire minket kért.”

Bár több szülő és sportoló nem különösebben törődik az edzők fizikai állapotával, szerintem igenis fontos szempont. Edzőként példát állítani a sportolók elé túlmutat a jellemfejlődésen, és ahhoz is elengedhetetlen, hogy a saját tanítványai erős vezetőt lássanak az edzőjükben.

MIT JELENT AZ, HOGY AZ EDZŐK EGYBEN PÉLDAKÉPEK IS?

Ha elgondolkozunk azon, milyen tulajdonságai vannak egy jó edzőnek, sok minden eszünkbe jut, például hogy őszinte, szórakoztató, jó a szervezőkészsége és persze a vezetői képességei. Ezekből, és egyéb tulajdonságokból rajzolódik ki a jelleme.

Ez nemcsak gyerekre érvényes, példakép lehet egy élsportoló edzője is, aki nemcsak trénerként viselkedik felnőtt tanítványával, hanem egyben tanár, vezető vagy mentor is, és nemcsak a pályán, hanem az élet más területein is. Egyszerűen azáltal, hogy maga is aszerint él, amit mond.

Randall Nichols és kollégái Slippery Rock-i Egyetemen egy korábbi cikkükben  kifejtették, hogy az edzői tevékenység nemcsak magát a sportot foglalja magában, hanem az egészség, a fittség megőrzése is a feladatai közé tartozik. Az elhízás, mint népbetegség miatt ez különösen fontos, ugyanis az edzőknek nagyobb lehetőség van a kezükben, hogy ezt megelőzzék, és tanítványaikat a helyes étkezésre oktassák, mint bárkinek.

Ennek a cikknek csak egyetlen problémája volt szerintem: a szerzők nem említették meg, hogy az edzőknek mindezek élő példájává is kell válniuk. Az egészséges életmód ugyanis döntő fontosságú abban, hogy a tanítványok megbízzanak bennük, és példaképpé kell váljanak nemcsak a mentális, hanem fizikai tulajdonságaikkal is.

MIÉRT KELL AZ EDZŐNEK AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD MIATT IS PÉLDAKÉPPÉ VÁLNIA?

Nem könnyű erre a válasz, főleg akkor, ha egy kiemelkedő, elismert edzőnek láthatóan lenne mit javítania az erőnlétén. Pedig fontos példát mutatnia, és nem csak a saját egészsége és jó közérzete, hanem egyéb okok miatt is:

  1. Van egy elvárt szint az edzők számára. A szakma amerikai kódexe kimondja, hogy az edzőknek “el kell fogadniuk, hogy tevékenységükkel példaképek lesznek”, ezért “a szavaiknak és a cselekedeteiknek szinkronban kell lenniük egymással”.

  2. Az edzetlen szakemberek tanácsában kevésbé bíznak a tanítványok. Ha egy láthatóan elhízott edző hívja fel a figyelmüket a helyes érkezésre és életvitelre, a sportolók kevésbé hiszik el és fogadják meg, mint ugyanazt egy láthatóan jó formában lévő, egészséges edzőtől (Melville & Maddalozzo, 1988).

  3. A sportolók jobb edzettségi szintet érhetnek el, ha az edzőjük is fitt. Egy tanulmány szerint az edzettséget mérő teszteket a jó fizikai állapotban lévő edzők tanítványai jobb eredményeket értek el (Dean, Adams II, & Comeau, 2005).

  4. A személyes tapasztalatok többet érnek. Mivel az edzők maguk is példaképek, kötelességük és alkalmasnak is kell lenniük arra, hogy az egészséges életmódról beszéljenek a tanítványaikkal, és arra személyes tapasztalataik segítségével is sarkallni tudják őket. Szomorú tény, hogy a dél-alabamai egyetem nemrég készült felmérése szerint a középiskolás edzők Amerikában semmivel nem tudnak többet az egészséges táplálkozásról, mint a diákok.

 

EGYSZERŰ TANÁCSOK AZ EDZŐK SZÁMÁRA

Ha az edző egészséget és edzettséget sugároz magából, az a tanítványai számára is előnyökkel jár, és még azok is sokat tehetnek az ügy érdekében, akiknek ezen a téren egyébként javulniuk kell.

A sportolók, főleg fiatalon mindenekelőtt azt szeretnék látni, hogy edzőjük nemcsak utasítgat, de maga is hajlandó erőfeszítéseket tenni. Ezért, ha egy edző egy fizikai szempontból nehezebb feladatot kér a tanítványaitól, legyen hajlandó maga is elvégezni, még akkor is, ha nem tudja (vagy nem szükséges) befejezni a teljes mozdulatot, vagy nem is tudná technikai szempontból olyan jól kivitelezni, mint a sportolói. A törekvés viszont felbecsülhetetlen értékű a tanítványok tiszteletének megszerzéséhez, akik nagyra fogják értékelni.

Ugyanígy őszintén érdemes elmondani a sportolóinknak, milyen egészségügy és fizikai kihívásokkal állunk szemben mi magunk is, főleg, mert ha állandóan a szokásos történeteket hallják a régmúlt idők nagyságáról, akkor elkötelezettséget és erőfeszítést akarnak látni most is.

Egyszerűen nem fogják elhinni, hogy régen mire voltunk képesek, ha elhízottak vagyunk, és kísérletet sem teszünk a testmozgásra. Lehet, hogy egykor valamennyien kiemelkedőek voltunk a saját versenyszámunkban, a fiatal sportolókat azonban a múltnál sokkal jobban meggyőzi a jelen, amit a saját szemükkel látnak.

MIT TEHETÜNK AZÉRT, HOGY PÉLDAKÉPEK LEGYÜNK?

Az edzők óriási hatással vannak sportolóikra, ezért elsőként fontos felismerni, hogy egy erős példakép az egészséges életmódra is kiterjed, akércsak azt, hogy az edző egészségi és edzettségi szintje befolyásolhatja a sportoló teljesítményét.

Kérdezzük meg magunktól, mit tehetünk azért, hogy jó fizikailag állapotban legyünk? Hogyan állíthatunk pozitív példát a sportolóink elé, hogy kövessék azt? És végül, hogyan tudjuk magunk is aktívan bekapcsolódva az edzésbe segíteni a sportolóinkat a csúcsteljesítményre való törekvésben?

Eredeti forrás: https://truesport.org/leadership/why-the-best-coaches-leaders-are-fit/
Fordítás: https://magyaredzo.hu/kulfoldi-lapszemle-miert-van-az-hogy-a-legjobb-edzok-maguk-is-jo-fizikai-allapotban-vannak/